Жетон газеты Асахи Симбун в память европейского перелёта 1925 года

Любопытно описывала перелёт в Европу советская пресса тех дней.
 

Вложения

  • 101-VP02.jpg
    101-VP02.jpg
    437.5 KB · Просмотры: 373
По всему выходит, что перелёт-то был не в "Европу", а в Москву.

Вот бы удивились составители The Japan Year Book за 1926 год.

Japanese aviators both military and civilian have shown remarkable activity in 1924-25. First to mention in this respect was the successful flight made by our navy aviators from Yokosuka to Peking in May 1925. For Japan, this was a memorable event being the first sea-plane navigation achieved to foreign land.

Far more ambitious undertaking in this field was the aerial visit to Europe across Siberia carried out by the enterprising Osaka and Tokyo Asahi Shimbun [on] July 25. [наш жетон также датирован июлем 1925 года]. The two Asahi [Breguet Bre. 19 A.2] planes, Hatsukaze (First wind) and Kochikaze (East wind), fitted with 400-hp Lorraine-Dietrich engines, piloted by Army flight officers Abe Hiroshi and Kawachi Kazuhiko respectively, safely reached Moscow in the latter part of August.

They further proceeded on their wayand visited Paris on September 27, then London on Oct 12, and Rome Oct 27 [возмутительно :dry:]. The time required in covering 9,656 kilometres between Yoyogi [Tokyo] and Moscow was 66 hr. 30 min. for the Hatsukaze, and 67 hr. for the Kochikaze; the aviators stopping 16 days at various points en route.
 
Вот те самые Абе и Каваси (он у нас в статье проходит как Каваучи :wink3:) перед своими ласточками (Breguet 19A2kai).
 

Вложения

  • scan0016-1.jpg
    scan0016-1.jpg
    751 KB · Просмотры: 339
Такую открытку ещё в тот год стукнули.
 

Вложения

  • SC79445.jpg
    SC79445.jpg
    356.3 KB · Просмотры: 338
Перелёт этот не забыт и по сей день.
Спустя 60 лет его даже помянут ещё одной открыткой.
 

Вложения

  • 4.jpg
    4.jpg
    159.4 KB · Просмотры: 333
Летом 1925 года в память перелёта Асахи Симбун выпустит ещё и настольную игру (сугороку).
 

Вложения

  • 9dcd8006-0de0-4f82-b35e-ba1ddf14a8a6.jpg
    9dcd8006-0de0-4f82-b35e-ba1ddf14a8a6.jpg
    77.9 KB · Просмотры: 147
  • 16244027-15b9-4bf1-8b40-cb6e1fe196b6.jpg
    16244027-15b9-4bf1-8b40-cb6e1fe196b6.jpg
    29.4 KB · Просмотры: 343
Детали.
 

Вложения

  • 9a54113e-2b50-4f5a-b21d-83f74020d4e4.jpg
    9a54113e-2b50-4f5a-b21d-83f74020d4e4.jpg
    79.7 KB · Просмотры: 337
  • 62f682ba-a74f-4dea-890e-125b0b211f87.jpg
    62f682ba-a74f-4dea-890e-125b0b211f87.jpg
    80.1 KB · Просмотры: 328
  • a910d6b8-dccb-4822-82ee-03096683919e.jpg
    a910d6b8-dccb-4822-82ee-03096683919e.jpg
    68.4 KB · Просмотры: 323
  • 92fd2c79-d1ed-4ad5-a028-701814b02ce7.jpg
    92fd2c79-d1ed-4ad5-a028-701814b02ce7.jpg
    78.6 KB · Просмотры: 321
  • b2cc76fe-24a0-4046-a7c5-d2510ccc599e.jpg
    b2cc76fe-24a0-4046-a7c5-d2510ccc599e.jpg
    75.8 KB · Просмотры: 310
"Конечная" цель перелёта

8.jpg

и лица героев в качестве.

PJM_2276_01.jpg
 
Спасибо, интересная тема. :drinks:
 
Собираюсь ещё по перелёту Камикадзе-37 сделать в ближайшее время :drinks:
 
Сверху